fredag 15 februari 2013

Valpens första äventyr


Beskrivning: Jag fick idén från en aktien om Lady och Luften i Kalle Anka och Co. 

Börjar och slut 13/11-10
Äventyr


Valpens första äventyr


Det var en vacker sommarkväll i staden Nome i Alaska. På Front Street vid en restaurang stod Balto, Jenna, Dakota, Kiona och Saba. De har just ärtig en god middag.När de börjar gå därifrån frågar Dakota till sin pappa. – Pappa, varför får vi allting gratis mat hos dem? – Du förstår, för länge sen när jag var vid din ålder. På den tiden hade jag ingen husse eller matte. Jag gick runt och letar äventyr sa Balto – Blev du fångat på hundfångare? Frågar Kiona.– Nej, ibland möte jag, men det är lätt att slå de sa Balto. – vilket äventyr har du hittat? Frågade Saba. – Jag hittade inget äventyr, men på kvällen räddade jag en man som har trillat i vattnet, han var precis att drunknat sa Balto. – Spännande säger Kiona. – Tack! Säger Balto. – Jag har tänkt också leta ett äventyr och bli en hjälte som min pappa sa Dakota stolt. – Åh min käre hjälte Dakota, kom och hjälp mig! Retar Saba. – Måste ni alltid reta mig? Sa Dakota arg. – Ibland svarade Saba. – Kom, vi håller tappa bort föräldrarna sa Kiona. När de har gått sa Dakota till sej själv. – Jag ska visa de, jag ska vara en hjälte som min pappa.

När han har pratat färdig gick han iväg och leta efter ett äventyr. Han gick, gick och gick i hela stan, men det var inte lätt som han trodde. Han gick till en gränd och frågar sina vänner om de har ett äventyr. De svarar att det har de inte. Så Dakota vandrade vidare.Sen på hamnen i värsta stan möte han en stor råtta och Dakota blev jätte rädd. Men då kom en svartvit Siberian Husky skällande och skrämde bort råttan. – Cool, du är som min pappa sa Dakota sig själv. – Hejsan, mitt namn är Charlie och vad heter du lille vän frågade Charlie. – Jag heter Dakota och min pappa heter Balto svarade han. – Balto? Det där har jag hört många gånger, han var en riktig hjälte sa Charlie. – Har du något äventyr? Frågade Dakota. – Ja visst, jag har många äventyr i den här stan, jag gillar äventyr svarar Charlie och blinker med ett öga mot Dakota. Sen berättar Charlie om hans äventyr. Det lät rolig tyckte Dakota.


Så blev det. Båda sprang runt stan. Först grävde de efter ben. Springa över sopptunna, springa över trafiken och drog på folks byxor. Sånt tyckte Dakota inte var så snällt. I börjar var kul men inte nu. Sen han hoppar på sopptunna ramlar han bara ner och bli smörig. På trafiken blev Dakota rädd att bli mosad.Senare när Charlie letar fler äventyr så förklarade Dakota hur han känner och tycker. Men Charlie lyssna inte, han vill ha kul. Sen sprang de till stranden om Bering hav. Inte så länge hittar Charlie en människa som var nära vattnet. - Kolla här sa Charlie. Han gick fram och morrade på mannen att han blev rädd och föll ner i vatten. Men Charlie upptäckte att mannen inte kan simma! – Vad har jag gjort, jag måste sticka sa Charlie och sprang iväg, men inte Dakota. Han hoppade i vattnet och drog upp mannen. Vattnet var jätte kallt men lyckas dra upp honom till torra land. Sen efter det sprang han iväg. – Vänta! Ropar mannen men Dakota bara sprang och kom till en gränd på Front Street och där mötte hans pappa! – Där är du, din mamma är mycket orolig. Men jag såg vad du gjorde, du räddade en man sa Balto. Dakota förklarar allt som har hänt idag.


Men alla fall sa Balto. – Du förstår, jag hade inte sagt hela historien sa Balto och berättade att när han letade efter ett äventyr mötte Balto en brunvit Siberian Husky som hette Eric. Balto såg när Eric skällde på en man som jobbade på en restaurang. Eric sprang därifrån men Balto hoppade i och räddare honom. Efter det blev vi bästa vänner. Sen Balto hade berättade färdig sa Dakota. – Du gjorde nästa som jag! – Det verkar så sa Balto och gick därifrån tillsammans. Snart de kom hem berättade Dakota allt om hans äventyr och gissa att sina syskon blev så förvånad att de somnade i korgen.

SLUT.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar